NYHETER 2025-07-28 KL. 06:00

Ängelholm och Bjäre får ny näringslivstidning

Av Per Brolléus

I slutet av augusti är det premiär för en helt ny tidning i Ängelholm och på Bjärehalvön när NU Näringsliv lanseras. Bakom satsningen står NU-tidningarna som sedan tidigare ger ut lokala gratistidningar runtom i regionen. Bland annat ÄngelholmNU.

Ängelholm och Bjäre får ny näringslivstidning
Joakim S Ormsmarck leder den nya näringslivstidningen. Foto: MiB

Tanken på att starta upp en lokal näringslivstidning har funnits under en längre tid och anledningarna är flera berättar vd Joakim S Ormsmarck.

– Vi har arbetat med det lokala näringslivet på Bjäre snart tjugo år men egentligen aldrig kunnat erbjuda en tidning och en mediemiljö för de företag som arbetar business to business. När vi för ganska exakt ett år sedan startade upp Ängelholm NU började vi skissa på hur vi skulle kunna koppla samman dessa båda kommuner, inleder Joakim S Ormsmarck.

– Men NU Näringsliv skapar vi nu den tidning som jag själv skulle vilja läsa. En tidning för lokala företagare, med lokala företagare och av lokala företagare, fortsätter han.

NU Näringsliv kommer inledningsvis att delas ut varannan månad med premiär den sista helgen i augusti. Tidningen delas ut som bilaga till Bjäre NU och Ängelholm NU samt till lokala företag i de båda kommunerna.

Utöver det kommer tidningen även att finnas på platser där företagare möts.

Varför väljer ni att inte enbart dela ut den till företagen?

– Det hade så klart varit en idé men jag tror på att många företagare och entreprenörer är det på heltid, det är en livsstil. För egen del prenumererar jag på Dagens Industri på helgerna och läser DI Weekend varje lördag morgon till helgfrukosten, det är då jag har tid att läsa. På redaktionen är det fullt upp med allt annat och så tror jag att många har det, så därför kommer tidningen att delas ut både till hushållen och företagen, berättar Joakim S Ormsmarck.

Det märks att projektet ligger honom varmt om hjärtat och Joakim S Ormsmarck bekräftar att det är en dröm som går i uppfyllelse när det nu är klart att mediehuset satsar på en lokal näringslivstidning.

– Detta är absolut ett drömprojekt som jag velat genomföra länge. Men allt har sin tid och det är först nu som vi känner att vi har tiden att göra detta riktigt, riktigt bra.

Vilken typ av tidning kan läsarna förvänta sig?

– Vi kommer att skapa en lokal tidning inspirerad av de nationella affärsmagasinen. Fokus ska ligga mer på företagarna och entreprenörerna än på produkterna och företagen, det är människorna bakom som är det mest intressanta. Samtidigt kommer det att finnas ett starkt affärfokus, vi ska vara med och skapa en mötesplats mellan företag och därmed skapa bättre lokala affärer, menar Joakim S Ormsmarck.

– Jag kommer själv att vara chefredaktör och vi arbetar just nu med att sätta samman det team som ska jobba med tidningen. Vi inleder med en periodicitet på tre nummer under hösten och därefter sätter vi en plan för kommande år, avslutar han.