Av Per Brolléus
Bjuv, Klippan och Örkelljunga är tre av de 177 landsbygdskommunerna där den nya elbilsbonusen föreslås gälla.
Invånare i Örkelljunga, Bjuv och Klippans kommuner kan få riktad elbilsbonus. Naturvårdsverket föreslår ett nytt stöd för privatpersoner i landsbygdskommuner med låg kollektivtrafiktäckning. Förslaget som lagts fram omfattar dessa tre Söderåsenkommuner och ytterligare 174 kommuner runt om i landet. Perstorp och Åstorp blir utan.
Förutsatt att regeringen ger grönt ljus till Naturvårdsverkets förslag kan invånare i de tre Söderåsenkommunerna med hushållsinkomster upp till 80 procent av rikets medelinkomst få upp till 54?000 kronor i bonus. Stödet sker genom utbetalningarna månadsvis upp till tre år.
Stödet gäller både för nya och begagnade elbilar och omfattar även leasing. Kravet är att bilens pris ligger mellan 54?000 och 500?000 kronor, alternativt att leasingkostnaden är max 4?700 kronor per månad. Bilen måste vara eldriven, korrekt registrerad och fri från körförbud, samt köpas av en icke närstående person.
Bonusen kommer bara gälla de som bor i landsbygdskommuner eller i andra områden med begränsad tillgång till kollektivtrafik. Därmed blir storstadsbor utan möjlighet till denna bonus. Men även boende i Perstorp, Åstorp, Ängelholm missar bonusen. Andra kommuner som får ta del av bonusen är exempelvis Hässleholm, Båstad och Svalöv.
Naturvårdsverket skriver att för den sociala klimatplanens syfte bedöms en rimlig nivå på kollektivtrafik innebära en möjlighet att kunna arbetspendla, åka till skolan, utföra ärenden och även i viss begränsad utsträckning ta sig till fritidsaktiviteter på kvällar och helger. Om förslaget antas av regeringen träder den nya elbilsbonusen i kraft den 13 januari 2026.
Peter Jakobsson